Model v měřítku 1:43 pochází od firmy IXO
Audi vládlo na závodě 24 hodin Le Mans po mnoho let.
Německý tým při své dominanci odradil jakéhokoliv jiného výrobce.
To vše se změnilo, když Peugeot připravil v roce 2007 svůj typ 908
HDi FAP.
Jeho velmi účinnou konstrukci se ukázalo být těžké porazit.
V důsledku toho a také z důvodu rozsáhlých změn pravidel pro 24
hodin Le Mans, je německý výrobce nucen postavit nové auto
Nejvýznamnější z těchto změn je snížení maximálního tlaku
turbodmychadla pro
vznětové motory. To znevýhodňuje jak Audi tak Peugeot.
Toto inspirovalo inženýry Audi ke stavbě nového stroje, který je jak vizuálně
tak mechanicky odlišný od svých předchůdců.
Jean Todt odstartoval 79. ročník závodu 24 hodin Le Mans před
zraky 249 500 diváků. Úvodní duel mezi soupeři Franckem Montagnym
za volantem Peugeotu a Allanem McNishem v kokpitu Audi dosáhl
rychlosti sprintu. Krátce po sobotním startu ošklivě havaroval
dvojnásobný vítěz 24 hodin Le Mans Skot Allan McNish,
jenž ve snaze předjet pomalejší Ferrari rozbil vůz o
bariéru, která ho zastavila těsně před stojícími
fotografy a traťovými komisaři. Safety car zasahoval
více než hodinu.
Zhruba hodinu před sobotní půlnocí pak skončil 79.
ročník pro obhájce prvenství. Němec Mike Rockenfeller s
prototypem Audi havaroval v osmé hodině závodu na
rovince v rychlosti kolem 300 km/h. Po kolizi rovněž s
Ferrari a svůj stroj při nárazu do ochranné bariéry
zcela zničil. Ze zdemolovaného vozu vystoupil
sedmadvacetiletý jezdec po svých a byl převezen do nemocnice. Rockenfeller, jenž
obhajoval vítězství v posádce s krajanem Timem
Bernhardem a Francouzem Romainem Dumasem, jel před
nehodou na druhém místě celkového pořadí.
Působivá byla rovněž spolehlivost nového Audi R18 TDI. Po celý
závod nemusel ani jednou neplánovaně do boxů. Potrápil jej pouze
problém s palivovou nádrží, neboť nebylo možné využívat celý
objem 65 litrů.
Proto si musel Lotterer vybudovat v poslední fázi závodu
dostatečný náskok pro další zastávku kvůli doplnění paliva, a to
v extrémně náročných podmínkách s mrholením a velmi kluzkým
povrchem. Lotterer úkol zvládl na jedničku a do posledního
stintu vyrazil s náskokem 7 s před druhým.
Závěrem závodu se mezi vedoucími vozy rozpoutal strhující duel.
V půl třetí oba vedoucí vozy Audi i Peugeot zajely současně na
poslední zastávku do boxu. Pagenaud si nechal pneumatiky
Michelin, Lotterer obul na jednu nápravu nové. Oba rivalové
vyjeli z boxů s odstupem méně než 10 vteřin. Lotterer využil
svých nových pneumatik, zvýšil náskok a dojel si pro vítězství o
13,854 sekundy.
Technická data
Motor : podélně,
uprostřed uložený vznětový V6
120 º,
hliníkový blok
i
hlava, zdvihový objem 3,700
ccm,
4
ventily /
válec, rozvod DOHC,
přímé
vstřikování paliva, přeplňování jedním turbodmychadlem
Garrett VTG, výkon 540
koní
Převodovka :
sekvenční 6rychlostní XTrac,
pohon zadních kol
Šasi : monokok z uhlíkových vláken
Zavěšení : dvojitá trojúhelníková
ramena, push-rod tyčí
ovládané torzní tyče
a tlumiče
Karoserie :
panely z uhlíkových vláken
Brzdy : carbon
- keramické odvětrávané
kotouče na všech kolech
Rozměry
: délka / šířka /
výška 4650 mm
/ 2000 mm / 1030 mm
Hmotnost :
900
kg
|